Kullanıcı deneyimi (UX) tasarımı ilkeleri

Uzunluk: 10 dakika

UX tasarımını kullanarak nasıl daha iyi dijital ürünler oluşturabiliriz? Elimizdeki ilk araç, UX tasarımını incelemenizi ve kullanılabilirlik sorunlarını keşfetmenizi sağlayan bir süreç olan sezgisel değerlendirmedir. Televizyon kumandalarının sezgisel değerlendirmesine güzel bir örnek.

Josef Kullanılabilirlik İlkeleri

Kendi buluşsal değerlendirme çerçevemizde; ürününüzü ve hizmetinizi, hedeflenen kullanıcılar için neyin iyi neyin kötü olduğunu belirleyecek şekilde değerlendirmenize olanak tanıyan Josef Kullanılabilirlik İlkeleri’ni geliştirdik.

1. Kendinizi son kullanıcıların yerine koyun.

Bot mesajlarını ilk defa okuduğunuzu hayal edin. Bir terimle karşılaştığınızda, kullanıcılarınızın onu anlayıp anlamayacağını kendinize sorun.

2. Durum güncellemeleri hazırlayın.

Kullanıcılarınıza, daha sonra ne yapmaları gerektiğini bildirin. Onlara etkileşimlerin ne kadar süreceğini ve ne beklentisi içinde  olacaklarını söyleyin. Yanıtlar için onlara teşekkür edin ve tamamlamalarına ne kadar yakın olduklarını söyleyin: “Neredeyse bitti!” gibi

3. Kullanıcıları çok fazla düşündürmeyin.

Kullanıcıların soruları yanıtlamasını kolaylaştırın. 10 farklı seçenek arasından seçim yapmaları gerekirse de soruyu ikiye bölün veya bir ipucu verin.

4. Tutarlı olun.

Tamamıyla aynı terimleri benimseyip, tutarlı bir ton kullanıyor musunuz? 

5. Kısa tutmak daha iyidir

Bu bilgiyi şimdi mi istemeniz gerekiyor? Bu ek kılavuzu şu anda mı sağlamanız gerekiyor?

6. Beğeni beğeniyi çeker

Akış içindeki birbirine benzeyenleri yakın tutun. Kişisel ayrıntılardan şirket ayrıntılarına hemen atlamayın ve bu ayrıntılara tekrar geri dönmeyin. Ortak değişkenleri tema ve mantığa göre gruplandırın ve buna göre geliştirin.

7. Kontrolü devredin.

Kullanıcılara, süreç boyunca karar verme (ve yeniden oluşturma) olanağı verin ve bu yetkiye sahip olduklarını bilmelerini sağlayın. Daha fazla yardıma ihtiyaç duyarlarsa, birisiyle iletişim kurmalarına veya dikkatlerini ‘önceki yanıt’ işlevine çekmelerine izin vermek için kenar çubuğundaki bağlantıları kullanın.

8. Erişilebilir olun.

Farklı farklı kullanıcılarınız olacak. Josef, botlarımızın erişilebilir olduğundan emin olmak için çok çaba gösterdi, yine de bu işin bir bölümü de size kalmış. Kısa ve öz bir dil kullanın ve seçtiğiniz renklerin göze hoş gelmesini sağlayın.

9. Keyifli bir deneyim haline getirin.

Algılanan kullanım kolaylığı ile estetik cazibe arasında güçlü bir ilişki vardır. Kullanıcılar, bir şeyin daha güzel olması durumunda kullanımının da daha kolay olduğunu düşünürler. Botunuzun görünümünü ve verdiği hissi değiştirmek için Tasarım sekmesini kullanın ve etkileşim sonucunda oluşturulan belgenin formatını düşünün. Botunuza biraz kişilik kazandırmayı düşünün: “teşekkürler” ve “merhaba” gibi incelikler asla şaşmaz!

Sezgisel değerlendirmelerin uygulanışı

Bu yapıyı, Josef üzerinde botların sezgisel değerlendirmelerini yaparken kullanırız. Şimdi de aşağıdaki etkinliği tamamlayarak, bu UX tasarım aracını kendiniz kullanın.

Öğrendiğiniz becerileri uygulayın

Josef’in Kullanılabilirlik İlkelerinin alıştırmasını yapmanıza yardımcı olmak için kasıtlı olarak kötü bir UX’e sahip bir bot oluşturduk. Etkinliği tamamlamak için yapmanız gerekenler:

  1. Aşağıda yer alan botla etkileşime geçin.
  2. Bu çalışma sayfasına, botu iyileştirmenin yollarını kaydedin.
  3. Cevaplarınızı bu rehbere göre kontrol edin.

Alıştırmayı bitirdikten sonra, bunları kendi botunuza uygulamayı deneyin! Ardından bir sonraki oturuma geçin, kullanılabilirlik testi yoluyla botunuzu iyileştirmenin başka bir yolunu öğreneceksiniz.

Geri: Josef Tasarımcı ve Geliştirici Programı > Kullanıcı deneyimi tasarımı